fredag 5. juni 2015

Været kan ingen gjøre noe med...

Frisk bris.....

Etter ei fin uke på Vega var tiden inne for å reise videre nordover. Værmeldingene var ikke av de beste, så vi tok et par netter innendørs mens kuling og regn stod på som værst. Havblikk Camping på Nesna kan trygt anbefales, selv om dusjen bare ville gi meg kaldt vann. Tips om gode fiskeplasser i nærheten virka, så dagens middag ble stekt torsk.

Tomma har et flott landskap.

Så kom sola fram en tur og vi tok et døgn på Tomma. På vestsiden er det et fantastisk flott og vilt landskap med fjell rett opp og fine, hvite sandstrender i lune viker. Vi prøvde også å nå toppen av Tomskjevlen, men måtte gi oss pga flomstore elver.

Kaldt i vannet.

Her er det mat til biene.

I anledning bursdag og bryllupsdag har vi også "flotta" oss litt. Hotell Ole Tobias i Mo i Rana er et trivelig hotell med toginspirert interiør i spisesalen. Der er det varm dusj så lenge du bare ønsker, vafler og kaffe fra kl 16 og jammen også inkludert en liten varmrett om kvelden. Det er godt for oss som reiser på lavbudsjett!

Ta plass.

Vi fant ut at en bedre middag på kvelden ville være oss vel undt, men etter å ha venta 20 minutter uten respons gikk vi likegodt et annet sted. Litt kjipt, men det blir jo noe vi husker fra Mo i Rana.
En annen opplevelse fra Mo i Rana som kommer til å sitte er besøket i Grønligrotta. Her var vi på en times guidet tur i kalksteinsgrottene som strekker seg i store nettverk inne i fjellet. Det kalkholdige fjellet er gravet ut av vann over mange, mange år. Grottene er ikke forandret siden siste istid da vannet sluttet å renne. Utrolig flotte formasjoner og farger i marmorfjellet. Grønligrotta bør besøkes!

Jettegryte i grotta.
Et utrolig fint vannfall inne i grotta.

Etter utallig sjekking på yr.no er avgjørelsen nå tatt: nesa er vendt sydover. I skrivende stund er planen å besøke kjente i Øyungen ved Røros, det gleder vi oss til!