torsdag 27. august 2015

Hamarøy - fra fjord til fjell

Ærre muli' å være så til de grader på rett sted til rett tid? Javisst!
Takket være møtet med Knut Høivaag på en campingplass i Lofoten har vi hatt tidenes padletur "rundt" Hamarøy. Været har vist seg fra sin beste side, sol og havbleike over Vestfjorden, varmt og godt. Også kalt sommer!

Kunst i fjæra på Tranøy.

Vi starta ut fra Presteidet, satte kajakkene ut ved campingplassen der. Bilen fikk stå trygt hjemme hos Knut. Drøye to timer etter at vi startet padleturen fant vi oss en fin teltplass på Tannøya. I sundet mellom øyene gikk det mer enn nok sei til å få middag og nisene hadde oppvisning for oss i solnedgangen. Idyllisk, spør du? Svaret er et rungende JA!

En vakker solnedgang over Vesterålen.

Neste dag padla vi mot Tranøy og Tranøy fyr. Når Vestfjorden ligger som et speil og kroppen fungerer er livet godt å leve.

Tranøy fyr forut.

Teltplass på Selsøya ga oss en fin utsikt og lang bæring dagen etter for å få vann under kjølen. Tidevannsforskjellen kan utgjøre mange meter.
Nok en dag med sol fra skyfri himmel og vi padla inn til Straumsvatnet for å sjekke ut fiskemulighetene der. Vi fikk ikke fisk, men fant en helt utrolig idyllisk lagune helt for oss selv. Blå himmel, grønn sjø og gule kajakker passer godt sammen.

På vei mot Straumsvatnet.

Behovet for mer ferskvann gjorde at vi tok turen inn til Sørsdal for å fylle opp. Dette er også en idyllisk plass, ikke rart at folk bosatte seg her.

Etter ei god natt søvn satte vi kursen mot Skutvik, fremdeles på flatt hav og sola midt i mot. Da gjorde det seg godt med ispause på stranda.

Må ha en ispause.

Neste punkt på programmet var Nesstraumen. Dette er Norges nest sterkeste tidevannstrøm etter Saltstraumen. Med skrekkblandet fryd nærmet vi oss, tok et overblikk og fant ut at det så greit ut. Og det gikk helt fint, medstrøms og god fart gjorde dette til en artig opplevelse. Vi fant en fin teltplass like ved strømmen og fikk en lang ettermiddag i sola.

Nesstraumen gjør 23 knop på sitt sterkeste.

Siste dag i kajakken fikk vi brukt kreftene litt mer da vi hadde motstrøm og litt motvind. Men det er godt å kjenne at man mestrer det også.
Båtene dro vi opp ved Drag, akkurat som vikingene gjorde det for 1000 år siden. En liten rusletur tilbake for å hente bilen, så var ringen sluttet. En perfekt padleopplevelse!

Et naturlig sted å dra opp båtene, Drag.

Knut snakket også varmt om fjellområdene i Hamarøy kommune, så vi satte kursen til fjells. Kråkmotinden ser fryktinngytende ut når du kjører langs E6, men er ganske lett å bestige. Utsikten er selvfølgelig formidabel på en godværsdag.

Kråkmotinden 923moh.

Så reiste vi inn Gjerdalen, fiska litt og tok livet med ro. Så fikk Tom en god ide': hva med å gå til Hellemobotn? Vi har tidligere snakket om at vi hadde lyst til å reise dit, men ikke fått gjort det. Værutsiktene var fremdeles på vår side, så vi pakka sekken og la i vei fra Gjerdalen retning Hellemobotn.

Sterk og klar for en tur på 60 km.

Stien skal være merket, men merkene er litt vanskelige å finne. Særlig i bjørkeskogen er det tungt. Så vi valgte å gå rett opp elva som ikke hadde så stor vannføring. Tungt, varmt og bratt, men superfint. Vel oppe på fjellet gikk det rimelig greit å finne vardene. Teltplass på det høyeste punktet ga oss en fin utsikt nedover mot Hellemobotn og områdene rundt.

Utsikt i retning Hellemobotn.

Neste dag lot vi teltet stå og la i vei kun med lunsj på ryggen. Godt å gå lett da vi hadde drøye 2 mil tur/retur. I Hellemobotn finner du en helt spesiell natur med furuskog, store sva og Norges største canyon. Hit må vi nok en gang til!

En vakker og bortgjemt plass, Hellemobotn.

Turen tilbake ble varm og lang, men vi hadde godt selskap av mygg og andre bitende insekter så vi følte oss aldri alene. Men det kan tyde på at det er lenge siden vi har vært i sivilisasjonen da Therese skvatt voldsomt av ei tom plastflaske i ei moltemyr...

Naturens eget kunstverk.

Neste dag satte vi kursen tilbake til bilen, fremdeles i sol. Da var det godt med et skikkelig forfriskende bad i elva etter 6 timers jevn gange med sekk på ryggen.

Det er godt med et bad etter en lang dag.

Så hadde vi ei natt bokstavelig talt PÅ polarsirkelen før vi reiste videre sørover. Oppholdet i NordNorge er over for denne gang. Litt vemodig, men vi kommer jo tilbake en gang!
Nå venter nye opplevelser på litt mer hjemlige trakter før høsten setter inn.