lørdag 7. november 2015

Toppturuka

Røggjin 1370 moh.

Siste uka har vi tråkka opp og ned i fjellet. Et flott høstvær har gjort det mulig. November er en måned som får mye pepper. Ofte på grunn av tåke, regn og sludd. Men denne uka har vært preget av sol, vind og oppholdsvær der vi har vært. Først dro vi til Golsfjellet på hyttetur med gode venner. Det er alltid kjekt! God mat, vin og hyggelig selskap med gode turvenner. Lørdag var det tåke og regn, men en liten "topp" fikk vi med oss. Men dagens høydepunkt ble trening med hagle. Opptil flere leirduer måtte bøte med livet. Gøy å kjenne at det funker med hagla som ikke har vært lufta på leirduebanen på ei stund.

Den er liten og kommer fort (leirdua).

Så kom sola og vi dro mot Hemsedal. Røggjin ble besteget, 1370 moh. En lett topp på oversiden av skianlegget i Hemsedal. Så måtte turfølget vårt hjem, helga var slutt. Men vi tok inn på firmahytta til Krogh Optikk, et flott fristed som vi er så heldige å kunne benytte. Så var toppjakta igang. Først ut var Harahødn, 1582 moh. Bratt og mye stein og nesten enda flere reinsdyr. Vindfullt på toppen.

De kom fra venstre og gikk mot høyre.

Så fikk vi med oss Raudberg på 1486 moh. Ikke så bratt, bedre sti og flott utsikt. Sol i lia opp gjorde så svetten silte. Da er det godt å komme på hytta og hoppe i boblebadet. Litt luksus må man vel kunne unne seg, eller?

Det er viktig å skrive seg inn i toppboka.

Neste dag tok vi en rolig tur i nærområdet. Karisetberget på 837 moh og den fine, Rjukandefossen bak hytta ble dagens mål.

Utsikt fra Karisetberget.
Til Rjukandefossen er det tilrettelagte stier.

Så tok vi en tur over til Filefjell. Der har vi sikla på en topp lenge. Dette er et område vi tidligere har hatt reinsjakt i mange år, men desverre ikke fått jakta der de siste 2 årene. Når vi har vært på jakt har ikke toppturer blitt prioritert, det er jammen langt nok å gå uansett. Derfor tok vi turen dit nå, til Berdalseken 1814 moh. Ingen sti, masse stein og snø gjør dette til en relativt tøff tur. Men en fantastisk utsikt mot Jotunheimen, Hurrungane og "halve kongeriket". Ubetalelig.

Flott utsikt fra 1814 moh.

Utsikt til Hurrungane i Jotunheimen.

Det er en del snø i fjellet.

Før vi satte skuta hjemover fikk vi med oss en sentrumsnær topp, nemlig Høllekølten på 804 moh. Artig navn og fin utsikt til Hemsedal sentrum i tåkedisen.  Nå blir vi hjemme litt igjen og satser på nye sjanser i rådyrskogen.